Thuis - Reisverslag uit Utrecht, Nederland van chenlu - WaarBenJij.nu Thuis - Reisverslag uit Utrecht, Nederland van chenlu - WaarBenJij.nu

Thuis

Door: Jeanet

30 Oktober 2008 | Nederland, Utrecht

Inmiddels zijn we al een paar dagen thuis. De eerste nacht waren Fleur, Luna en ik al weer om 3:00 op en dat was maandag, dinsdag en woensdag nog niet veel anders. Soms nog wat geslapen aan het eind van de nacht, soms helemaal niet meer.

Fleur had ondertussen veel zin gekregen weer naar school te gaan en die ging dus woensdag gewoon naar school. Met de mededeling aan de juf dat als het echt niet ging ze ons maar moest bellen, dan gingen we haar wel halen.
's middags heeft ze gespeeld met klasgenootje en later nog heerlijk buiten met buurmeisje. Het lijkt erop dat dat haar door de jetlag heeft heen getrokken want die nacht was het Luna die ons (gelukkig wel een paar uur later) wakker maakte.

Met Luna gaat het goed, ze laat zich heerlijk door ons vertroetelen, maar kan ook goed zelf spelen. Ze is alleen uit haar hum als ze hongerig of moe is. We merken dat we een stuk relaxeder zijn nu we voor de tweede keer voor een dreumes zorgen.

De adoptiescreening hebben we helaas nog niet gehad, we proberen deze nog te vervroegen, staat nu pas eind november gepland. Een stuk later dan de optionele data die we voor onze reis te horen hadden gekregen. Wij vinden dat erg laat, maar bij het ziekenhuis beweren ze dat er de laatste tijd veel adoptiekinderen komen voor een screening. ????
Update vrijdag 31 oktober: inmiddels is de screening gelukkig een stuk eerder gepland. Toch wel een prettig idee om haar eerder onderzocht te hebben.

We hebben gedoe met de ambtelijke molens van de gemeente Utrecht. Zij negeren totaal de zeer duidelijke instructies van de Nederlandse ambassade over het inschrijven van Luna als Nederlandse. Op een zeer arrogante manier trekken ze dit in twijfel en nemen ze nu dagen de tijd om een en ander uit te zoeken. Je krijgt bijna het idee dat ze denken dat de hele adoptie niet legaal is.

Na een check van onze documenten van bijna een uur, waarbij duidelijk was dat ze totaal niet wisten waar ze mee bezig waren, wilden ze dat we in eerste instantie de inschrijving van Luna in het GBA als Chinese en met haar Chinese naam ondertekenden. Geen haar op ons hoofd dat daar aan denkt. Ze is inmiddels Nederlandse en haar naam is gewijzigd, dus dat is complete onzin.

Gelukkig weten we dat we in ons recht staan en echt geen rechtbankprocedure meer hoeven te volgen om de adoptie naar Nederlands recht om te zetten, omdat onze procedure onder het Haags adoptieverdrag valt. Maar als individuele burger sta je duidelijk (hoe goed je alles zelf ook weet) machteloos tegen overijverige ambtenaren. Volgens ons hoeven ze alleen te checken of de stempels en brief van de Nederlandse ambassade origineel zijn en dan conform de aangegeven instructies en gegevens Luna in te schrijven in de gemeentelijke basisadministratie. Zij denken daar echter anders over en doen een check. Maar wat ze dan precies checken, dat kunnen ze niet vertellen. Zucht, en dat bij de gemeente waar ik zelf ook werk.

We hebben hierover ook al contact gehad met de ambassade in China en met het Ministerie van Justitie en ook zij vinden de houding van de gemeente Utrecht hierin vreemd. Maar kunnen zo lang Utrecht geen definitieve uitspraak heeft gedaan niets voor ons betekenen. Als het goed is belt de gemeente ons morgen hierover. We gaan er maar vanuit dat ze dan inzien dat Luna wel als Nederlandse moet worden ingeschreven, ze kunnen eigenlijk geen andere conclusie trekken. Maar hebben dan wel een hoop (?) werk voor niets gedaan. En ons in ieder geval aardig bezig gehouden en onnodig laten wachten.

Update vrijdag 31 oktober: Inmiddels staat ze als Nederlandse en met Nederlandse naam ingeschreven. Wel moesten we nog wat moeite doen om bij geboorteland China vermeld te krijgen, dat wilden ze als onbekend neerzetten omdat in de Chinese geboorteakte geen geboorteplaats vermeld staat. Tuurlijk joh, ze komt uit Polen of zo. Dat konden we gelukkig wel voor elkaar krijgen.

• 01 November 2008 - 07:25

Wendy:

Hoi Fam.
    Fijn dat het zo goed gaat thuis. Behalve die Jetleg natuurlijk. Hopelijk zitten jullie nu lekker in jullie vel.
    Over de gemeente vertel ons. Wij hebben het zelfde gehad. We konden Mila ook niet inschrijven meteen bij de burgelijke stand. We kwamen daar en Jan zei dat we onze dochter wilde aangeven. Heel trots natuurlijk. Hoezo zei de ambtenaar. Gewoon zoals ik het zei. Bij ons (wel een kindje uit Polen met een officiele geboorteplaats op de geboorte akte) kun je het niet zien dat ze geadopteerd is. En daarom was de ambtenaar ook zeer verbaast om. Na uitgelegd te hebben snapte hij het een beetje. We hadden de stukken allemaal bij ons. Nou de rest bespaar ik jullie. Lang leve de gemeente D. De ambtenaar was na een aantal rake opmerkingen van ons behoorlijk overstuur. Dit te meden omdat hij zelf van adoptie niets afwist. En nog nooit een adoptie kindje had ingeschreven. We moesten maar een aantal vragen op papier schrijven die we hadden om onze dochter in te schrijven. Want we zouden maandag gebeld worden door een ambtenaar die er wel wat af wist. Hoezo vragen. Schrijf jij ze maar op papier zodat je er zelf wat van af weet. Daar konden we het mee doen. Maandag zijn we gebeld door de bewuste ambtenaar om een afspraak te maken. Dit keer gefeliciteerd. Een week later is pas onze Mila ingeschreven in de gemeente D. Ook hier moest eerst alles worden uitgezocht. De eerste ambtenaar die kijkt jan ook niet meer aan omdat hij zich tov jan niet echt lekker voelt. Hij voelt zich schijnbaar behoorlijk rot onder de situatie. Tja een klein dorp en ook hier dat Jan bij de gemeente werk.
    Of je nu uit China of in ons geval uit Polen komt met een geboorte akte met de geboorte plaats het maakt niet uit of je ingeschreven wordt meteen bij de gemeente. Schijnbaar is het voor de ambtenaar bij de burgelijke bali toch wel heel ingewikkeld om je eigen kindje in te schrijven. Dank zij het burgelijke ambtenaarij.
    Oja ook uit Polen komen getinte kindjes. Ik ken mensen die 2 blanke kindjes en een getint kindje hebben uit Polen.
    Wendy

• 07 November 2008 - 22:57

Ernst Jan:

Hoi Jeanet en family,
    Wat een leuke weblog. Goed om te lezen dat jullie als gezin je draai weten te vinden. Wat betreft de gemeente: laat ze eens contact opnemen met de Gemeente Hilversum. Deze deed aanvankelijk ook moeilijk over de inschrijving van Xiaochun, we waren al naar de IND verwezen, maar na enig moeilijk doen heeft de Dienst Burgerzaken een adviesbureau ingeschakeld dat -waarschijnlijk na contact met het ministerie- heeft geadviseerd de instructies van de ambassade te volgen. Nou ja, succes met alles en we spreken elkaar snel.

• 09 November 2008 - 18:38

Luuk En Els:

Hallo Rene en Jeanet. Via de yahoo lijst kwamen we op jullie site terecht en tot onze verbazing had jullie dochter de zelfde kleertjes aan op de voorstelfoto als die van onze dochter waar wij op 1 oktober j.l. het voorstel van kregen en ook de achtergrond en speelgoed kwamen overeen. En na het lezen van jullie berichten komt jullie dochter uit het zelfde kindertehuis als waar onze dochter nog zit, heel bijzonder. Nou zouden we graag willen weten, mits jullie dat ook weten, hoe het er aan toe gaat in het kindertehuis en door welke organisatie het wordt gerund.
    Je mag ons wel mailen op dit adres: luukenelsvanderheide@home.nl groetjes en veelplezier met jullie meiden, Luuk en Els