Beijing - Reisverslag uit Beijing, China van chenlu - WaarBenJij.nu Beijing - Reisverslag uit Beijing, China van chenlu - WaarBenJij.nu

Beijing

Door: Jeanet

19 Oktober 2008 | China, Beijing

Gisteren hebben we een lange reisdag gehad. We vertrokken niet zo vroeg, 20 over 11 vanaf het hotel. Onderweg kreeg onze gids nog de schrik van haar leven, ze dacht dat we veels te laat waren voor het vliegtuig. Veel groepen vliegen namelijk veel eerder en opeens dacht ze dat ze zich vergist had in de tijd. Ze had haar manager aan de lijn en bood al aan onze extra reiskosten zelf te betalen. Gelukkig konden wij haar geruststellen, we moesten echt pas laat vliegen. Wat was Sally opgelucht, ze ratelde maar door.

In Lanzhou waren we de laatsten die aan boord gingen. Volgens Sally kon je tien minuten voor de vertrektijd prima pas door de carry-on bagage lopen. Wij werden echter toen toch wat zenuwachtig van de voortdurende last-calloproepen en we moesten toch nog een stuk lopen voor we er waren.

De vlucht ging prima, Luna is een behoorlijke draaikont op schoot dus de vlucht van 11 uur naar Amsterdam wordt even doorbijten.

Aangekomen in het hotel waren we niet tevreden over onze kamer, er was geen bed voor Fleur en dat paste er ook niet meer in. Na 1,5 uur hadden we eindelijk een andere kamer. Niet dat ze ons niet wilden helpen, maar "just a moment, we will come in a few minutes" is Chinees voor "over ruim een half uur zijn we bij u", of "nu gaan we rustig die andere kamer klaar maken en als u dan komt klagen dat het te lang duurt dan is de kamer klaar".

Vanochtend hadden we de papierencheck en morgen gaan onze documenten naar de Chinese ambassade en daarna naar de Nederlandse ambassade. Gelukkig hadden we voldoende kopiën gemaakt want de instructies daarvoor van Kind en Toekomst waren weer anders dan de instructies van onze gids in Lanzhou en haar instructies waren weer anders dan die van de gids hier in Beijing. Lekker warrig allemaal.

Vandaag zijn we naar het zomerpaleis gegaan. Het lijkt hier ook wel zomer, het is 23 graden overdag. Het was daar erg druk, ook een favoriete plek voor Chinezen om de zondag door te brengen. We trokken veel bekijks met ons groepje Hollanders met Chinese kinderen. De vorige reis met Fleur's adoptie was het overdag -6 graden, dus geen zomerpaleisweer.

Vanaf onze huidige hotelkamer hebben we uitzicht op het hotel waar we toen zaten, dus de buurt kennen we een beetje en de supermarkt en de Mc Donalds weten we te vinden. Het hotel waar we toen zaten is nu een appartementencomplex, dus het erg goed en betaalbare Aziatische restaurant dat daar in zat kunnen we helaas niet bezoeken. Dit hotel is overpriced, dus we laten het hier bij het inclusieve ontbijt. Je kunt hier beter een nieuw tshirt kopen dan er één laten wassen in het hotel (kosten 40 yuan, dwz 4 euro).

Daarna zijn we nog even ergens wat gaan eten met een ander stel ouders die een zoon van 4 erbij gekregen hebben. Taalverschil blijkt geen enkel probleem om samen te spelen, te dollen en overlast in een restaurantje te bezorgen.

Fleur en Luna (spreek uit LOENA), spelen ook steeds meer samen. Heerlijk om te zien. Luna vindt het erg leuk bij ons, ze schatert heel wat af. Vooral als ze moet gaan slapen. Dan gaat ze steeds in haar bedje staan en kirt en lacht wat af. Ze kletst erdoorheen als we Fleur voorlezen en wil vooral niet stil gaan liggen. Terugleggen maakt geen indruk, ook niet na de 100ste keer, met een strenge stem niet doen zeggen ook niet. We zijn nu maar overgestapt op negeren. Nu slaapt ze na ruim 1,5 uur dan ook, fijn kan Fleur eindelijk ook binnen vijf minuten in slaap vallen. Op schoot in slaap laten vallen is ook geen optie, dat vind ze ook veels te leuk. Iemand nog tips?

Weer bedankt voor alle reacties,we vinden het leuk om op deze manier met thuis in contact te blijven.

Groetjes,
Jeanet, René, Fleur en Luna

• 19 Oktober 2008 - 18:18

Wendy:

hoi ik zie net op de site van Collete dat jullie samen met hun reizen. Jullie staan nl ook op een van de foto's. Wat leuk zeg. Ik ben jullie alle 2 nl in china aan het volgen. Gaaf.
    GR. Wendy

• 19 Oktober 2008 - 19:57

Nancy:

Tips?? Nou een rubber hamertje wil nog wel eens helpen:). Geintje hoor. Een lekker warm bad voor 't slapen gaan. Blijven negeren en alleen even goed leggen, niets zeggen en weer weggaan, voor zover dat lukt op een hotelkamer! Mooi hé het Zomerpaleis, leuk om de (herkenbare) foto's te bekijken.

Groetjes,
    Nancy (MvJ)

• 20 Oktober 2008 - 07:25

Dirk:

Mmm, n slecht slapertje. Is misschien kwestie van effe wenne. Hoe deden ze dat in het weeshuis? Waren haar slaaptijden of knuffelbeesten / lampje / achtergrondlawaai enz. daar anders? Verder begrijp ik uit jullie verhaal dat ze moe genoeg is (anders advies=afmatten) en op schoot slapen lijkt me idd niet vaste regelmaat te moeten wezen.

• 20 Oktober 2008 - 09:23

Eeke Anne:

Hoi,
    Leuk om zo over jullie twee dochters te lezen. Luna is wel een hele toepasselijke naam in Lunetten: ze kan meedoen met Lunatics, spelen in bouwspeeltuin Fort Luna etc.
    Tips voor het slapen gaan... bij de opvoedprogramma's op televisie lijkt negeren te werken: zonder te reageren in bed terug blijven leggen en zonder te reageren in de buurt blijven zitten tot ze slaapt. Succes ermee!

• 20 Oktober 2008 - 15:01

R Riezebos:

Leuk hoor al die tips te lezen wat betreft opvoeding en slapen gaan, dit zal echt uit zichzelf wel allemaal goed komen, bijv. als jullie gewoon thuis zijn. Foto's waren leuk, ook om het zomerpaleis weer eens zo te zien, wij hadden inderdaad toen ook schitterend weer daar.
    Zou echt nog wel eens een keertje terug willen, dan wel weer een andere streek bekijken.

Wens jullie een goede reis terug en komen een keertje
    jullie nieuwe dochter bewonderen, gr. van ons RONALDA

• 20 Oktober 2008 - 19:29

Linda:

erg leuk om jullie verhalen te lezen, succes met de laatste loodjes in china, en lekker genieten van het weer en de bezienwaardigheden.
    groeten van linda